Bár éves összehasonlításban több mint másfélszer többet termelt a legutóbbi negyedévben, a befektetőknek ez sem volt elég. Egyes becslések szerint a Google Cloud most tart ott, ahol az Amazon AWS volt öt évvel ezelőtt.

Streaming piac

Keddi beszámolója alapján ismét erős negyedévet zárt az Alphabet, a befektetők mégsem tűntek elégedettek 2019 utolsó három hónapjával, mivel a pénzügyi jelentés közzétételét követőem a cég részvényeinek árfolyama azonnal gyengült. Éves összehasonlításban a negyedik negyedév bevételei 17 százalékkal növekedtek, a teljes pénzügyi évet tekintve pedig 18 százalékkal sikerült megfejelni a 2018-as eredményeket, azonban mindkét érték lassuló fejlődést jelez a tavaly ilyenkor közölt, rendre 22 és 23 százalékos bővüléshez képest. A kritikus hangok külön is kiemelik a YouTube és a Google Cloud teljesítményét. Utóbbi a kifejezetten dinamikus, 53 százalékos növekedés ellenére sem érte még el a vállalat összes bevételének tizedét, sőt a teljes pénzügyi évet tekintve összesen 8,9 milliárdot tett ki az Alphabet 162 milliárd dolláros forgalmából.

A felhős üzlet eredményeiről egyébként most első ízben számolt be a cég diverzifikált formában, beleértve az éves változásokat is, bár a versenytársakhoz való viszonyítás így sem könnyű, hiszen teljes átláthatóságot sem a Google, sem a Microsoft vagy az AWS nem biztosít ezen a területen. Annyi biztos, hogy a G Suite eszközöket és a Google Cloud Platform infrastruktúraszolgáltatásokat magában foglaló Google Cloud forgalma még jelentősen kisebb, mint az AWS-é vagy akár az Azure, de hogy pontosan milyen különbségekről van szó, azt nehéz lenne kihámozni az egymással csak kevéssé összevethető jelentésekből.

Formálisan az előző pénzügyi évben az AWS 44,7 milliárd, a Microsoft 35 milliárd, a Google pedig 8,9 milliárd dolláros bevételt húzott a felhő alapú termékekből. A Microsoft azonban a „commercial cloud” címkével összecsomagolja az Azure platform és az Office 365 üzleti szolgáltatásainak eredményeit, ehhez hozzácsapja a Dynamics CRM szoftvert és más, nem részletezett cloud megoldásokat. Ehhez képest a legutóbbi negyedév 39 százalékosnak mondott bevételnövekedését csak az Azure 62 százalékos bővülésével egészíti ki. A „commercial cloud” így elvileg 12,5 milliárd dollárnyi bevételt hozott október és december között, ami számszerűen több az AWS 9,9 milliárdjánál, azonban az utóbbi esetben jórészt az IaaS szolgáltatásokról beszélünk, hiszen az Amazon felhős részlegénél az „egyéb szolgáltatási ajánlatnak” nevezett elemek nyilván a kanyarban sincsenek a Microsoft Office 365, de akár a Google G Suite nagyságrendjéhez képest sem.

Így sosem érik utol Ausztriát

Az arányok ilyen módon erősen torzulnak, és a felhős részlegekhez kapcsolt eredmények közel sem tükrözik azokat a piaci becsléseket, amelyeket az elemzők szállítanak a cloud infrastruktúraszolgáltatások aktuális helyzetéről. A Gartner például az tavaly ilyenkorra még 47,8 százalékra lőtte be az AWS részesedését, míg a Microsoftnak 15,5 százalékot, a Google-nek pedig 4 százalékot adott. A Business Insider a Google mostani közléseivel kapcsolatban a Morgan Stanley elemzőjét idézi, aki szerint az ilyen formában először közölt eredmények nagyjából megegyeznek az eddigi elképzeléseikkel, és a Google felhője pillanatnyilag nagyjából akkora lehet, mint az AWS volt 2015 táján.

Ez az összehasonlítás azért érdekes, mert a Google Cloud 50 százalék fölötti negyedik negyedéves növekedése önmagában ugyan kiváló teljesítmény, ezen a szinten az AWS még 60 százalék fölött teljesített a 2015-16-os periódusban. Bár a Google az utóbbi időben komolylépéseket tett az üzletág megerősítésére, ide értve az új menedzsmentet és az értékesítési vagy marketinges szervezet átalakítását, ahol a következő három évben megháromszorozná a létszámot is. Ugyanakkor a társaság csak akkor hozhatja a meglehetősen ambiciózus tőzsdei árfolyamcélokat, ha meggyőzi róla a befektetőket, hogy a felhős biznisz a következő időszakban meghatározó szerepet játszik majd a Google növekedésében – ez a tempó pedig az ilyesmihez egyelőre nem elég.

Az elemzők fenntartásait összefüggésbe helyezik az olyan becslések, mint mondjuk a Synergy Research Group hétfőn közölt elemzése, amely szerint 2019 októbere és decembere között világszinten 37 százalékkal növekedtek a költések a felhős infrastruktúraszolgáltatások területén. Ez az aktuális negyedévben 27 milliárd dollárt, az év egészét tekintve pedig 96 milliárdot jelent. Ilyen viszonylatban a Google Cloud üzletének eredményei sem annyira kimagaslók, legalábbis ha a társaság Microsofthoz vagy pláne az Amazonhoz próbál felzárkózni – különösen, hogy néhány százalékpont különbséggel még az AWS is a globális átlagnak megfelelő ütemben növekszik.

Forrás: bitport.hu