Az IDC nagyvállalati informatikai vezetőknek készített listáján a CIO-k számára jelenleg legfontosabbnak tekinthető feladatok és témák sorakoznak.

CIO

Az amerikai piackutató rendszeresen készít rövid távú elemzéseket az informatikai részlegek vezetőinek, amelyekben azt igyekeznek feltérképezni, mik azok a főbb pontok, amelyek mentén az elkövetkező néhány évben érdemes munkálkodniuk. Az IDC FutureScape for Worldwide CIO Agenda idei listáját természetesen nagyban befolyásolták a koronavírus okozta változások, illetve az, hogy a pandémia utáni világ semmiképpen sem lesz ugyanolyan, mint amit eddig megszoktunk.

A még mindig tomboló járvány okozta sokkból való kilábalási kísérletek minden területen egyben esélyt is jelentenek arra, hogy a szervezet újragondolja, -építse működését. Ebben kulcsszerepe lehet a vállalati IT-nek, éppen ezért fontos, hogy a terület irányító tisztában legyenek azokkal az eszközökkel és lehetőségekkel, amelyekkel mindezt a lehető legjobb módon tudják segíteni. Ráadásul a CIO-knak a „következő normális” megtalálása mellett továbbra is gondoskodni kell minden alapvető informatikai funkció és rendszer működtetéséről, fejlesztésekről stb. Azaz az elvárások a nehézségek közepette csak komolyabbak lettek.

A CIO 10 pontja

A tanulmány tíz előrejelzése azokat a kulcsfontosságú intézkedéseket, témaköröket vázolja fel, amelyek az elkövetkező néhány évben meghatározhatják, kik lesznek a nyertesei a pandémia utáni korszaknak azzal, hogy a hirtelen változásokkal szemben ellenálló, jövőbeli növekedést segítő működést képesek biztosítani.


1. CIOAIOPS

Két éven belül a nagyvállalati informatikai vezetők kétharmada digitálisan felvértezi a „frontszolgálatot teljesítő” kollégákat azokkal az adatokkal, mesterséges intelligencia- és biztonsági megoldásokkal, amelyek lehetővé teszik számukra gyorsan változó környezetben is a rugalmas, produktív munkavégzést, illetve az optimális döntések meghozatalát.

2. Kockázati faktorok
A kibertámadások megsokasodása, a világban zajló kereskedelmi háborúk, politikai villongások és gazdasági nehézségek közepette nagyon komoly veszélyt jelent a bizalomvesztés, ami az IDC előrejelzése szerint jövőre a CIO-k által felügyelt szervezetek, cégek 30 százalékát fogja sújtani.

3. Elmaradt teendők
Az elkövetkező két évben folyamatosan terítéken marad az is, hogy a járvány okozta leállások alatt összeszedett lemaradást, amelyet például kulcsfontosságú projektet, bevezetések leállítása okozott, valahogy meg kell próbálni behozni. A kutatócég szerint a szervezetek 70 százalékánál ez komoly stresszt, az IT szervezet agilitásának csökkenését és erőltetett cloudos migrációkat fog eredményezni.

4. Szerepkör

A válság ugyanakkor pozitív hatással lehet a CIO-k által betöltött szerepkörére. A globális sokk miatt két éven belül az IT-vezetők háromnegyede mondhatja majd el magáról, hogy pozíciója szerves részét képezi a vállalat üzleti döntéshozatalának. Ez annak lesz köszönhető, hogy a vezetőség egyre több helyen ismeri fel a digitálizáció alapvető szerepét a cég működésében.

5. Automatizáció
A munkakörnyezet biztonságosabb és rugalmasabb üzemeltetésének jegyében a CIO-k fele erősen elköteleződik a robotizáció és automatizáció területén, ezzel is csökkentve azt a terhelést, amelyet egy világjárványhoz hasonló külső körülmény gyakorolhat a vállalat működésére.

6. Velünk élő válság

2023-ig a CIO-k által vezetett „baleseti központok” a vállalkozások kétharmadának állandó eszközévé válnak, amelyek a szervezetek ellenállóképességét igyekeznek erősíteni a digitális infrastruktúra fejlesztésével.

7. Ügyfélélmény
Öt éven belül a CIO-k elsöprő többsége (80%) olyan intelligens képességekkel vértezi fel a céget, amelyek képesek elemezni, megtanulni, előrejelezni a fogyasztói elvárásokban bekövetkező folyamatos változásokat. Mindez pedig versenyelőnyként kamatoztatható azáltal, hogy a vállalat különleges, személyre szabott kiszolgálásban tudja részesíteni ügyfeleit.

8. Low- és No-Code
2025-ig a szervezetek 60 százalékánál lesz érvényben olyan szabályozás, amely teret enged az egyre népszerűbb low- és no-code eszközök használatának. Ezek megfontolt használatával mind az IT, mind az üzlet olyan lehetőségekhez jut, amelyek kitágítják az elérhető célok körét.

9. Kontrollált rendszerek
Szintén ötéves távlatban jósolja az IDC azt, hogy a CIO-k kétharmada fog működtetni egy mindent (infrastruktúrát, alkalmazásokat, ökoszisztémákat) átfogó ellenőrző rendszert, amelynek működési alapját az interoperabilitás, a rugalmasság, a skálázhatóság, a hordozhatóság és a időtől való függetlenség adja.

10. Megfelelősség
2024-ig a CIO-k 75 százaléka szembesül majd új felelősségi körökkel az üzemi egészségvédelmi és a munkahelyi jóléti tényezők ellenőrzésében, illetve a felhasználok lokációs adatainak kezelésében a biztosítási, egészségügyi, munkabiztonsági vagy adóügyi megfelelőség vonatkozásában.

Forrás: bitport.hu