Tőzsdére lépést a Facebook IPO-ja óta nem vártak ennyire. Sokan reménykedtek a 120 milliárdos cégértékben – 70 lett belőle.

Vizsnyai Informatika

Úgy ment tőzsdére az Uber, hogy a menedzsment előre szólt: lehet, hogy soha nem lesz nyereséges a vállalat. Ennek ellenére nagy volt a csodavárás. A Facebook 2012-es tőzsdére lépése óta nem vártak a befektetők ennyire nyilvános részvénykibocsátást. A kívülállók pedig végre megtudhatták, mennyit is ér valójában a legértékesebb startup. Mint kiderült, kevesebbet, mint azt az optimista számítások mutatták.

Konzervatív árfolyamot lőttek be

A vállalat konzervatívan indított. Eredetileg 44-50 dolláros sávba lőtték be a jegyzési árat, amiből végül 45 dollár lett, egyrészt hogy növeljék az érdeklődést, másrészt pedig szerették volna elkerülni az árfolyamesést. Az előbbi számítás bejött, az utóbbi nem. Az érdeklődés nagy volt, de a kereskedés megkezdése után bezuhant az árfolyam.

Az óvatosságot a Lyft esete is indokolttá tette: az Uber amerikai konkurensének ugyanis magas áron indult, de hamar bezuhant az árfolyam, amit elemzők többek között a kiforratlan üzleti modell iránti bizalmatlanságra vezetnek vissza.

Az Uber 180 millió darab részvényt dobott piacra. Az alacsonyabb ár előnye volt, hogy nagy volt az érdeklődés, túljegyezték a részvényeket, és a nagy befektetési alapok is beszálltak. Ugyanakkor ebből kiderült, hogy egyelőre meg sem közelíti a cég a 120 milliárd dolláros értéket, sőt még a százmilliárdot sem. Az árfolyamból 82,4 milliárd dolláros cégérték jön ki.

Az óvatos árazást indokolta az is, hogy bár a vállalat már a világ 800 nagyvárosában jelen van, egyelőre csak égeti a pénzt. Soha nem volt nyereséges, sőt az is elképzelhető, hogy soha nem lesz az. Az önvezető technológiához köthető fejlesztések rettenetesen sok pénzt visznek el, és bár még mindig nagy az autonóm járművek körüli hájp, egyelőre nem nagyon látni, mikor kerülhetnek ilyen autók nagy tömegben az utakra.

Forrás: bitport.hu