fbpx
+36 (27) 996-070
+36 (30) 507-5148
info@vizsnyai.hu
IT rendszerüzemeltetés és rendszergazda szolgáltatás kis- és középvállalkozások részére Budapest és környékén

Lehet egyszerre összetett, rugalmas és egyszerű az IT infrastruktúra?

Lehet egyszerre összetett, rugalmas és egyszerű az IT infrastruktúra?

Májusi mellékletünkben az IT infrastruktúra automatizálásának aktuális kérdéseit járjuk körül, figyelembe véve az üzemeltetői és a fejlesztői megfontolásokat is.

Automatizálás

Ma már nehezen képzelhető el bármilyen komoly vállalati stratégia az alatta dolgozó, robusztus IT-infrastruktúra nélkül. Bár az induló vállalkozások működése nem feltétlenül épül a technológiára, és az alapvető hardverek mellett beérik a népszerű és sokszor ingyenes cloud alkalmazásokkal, a növekedés mindenképpen előhozza az informatikai biztonsággal, a konnektivitással vagy a termelékenységgel kapcsolatos kérdéseket. A megfelelő infrastrukturális beruházások innentől a siker és a kudarc közötti különbséget jelenthetik, legyen szó a keresztfunkciós vagy személyes információcseréről, a felhasználói élményről, a produktivitásról vagy a költségek csökkentéséről.

Mindezen belül az elmúlt években egyre több szervezet működésében játszik meghatározó szerepet a digitális infrastruktúra automatizálása, ami a hálózatfejlesztés, a felhős szolgáltatások felépítése és kiosztása, a DevOps támogatásához elengedhetetlen önkiszolgáló platformok vagy a hibrid IT mellett az egyik legfontosabb trendnek számít ezen a területen, és lényegében ezek mindegyikével összefügg. Az IT gyorsaságának és agilitásának javítása nem egyszerű feladat, különösen, ha ezzel párhuzamosan csökkenteni akarják annak összetettségét is – az infrastruktúra-automatizáció viszont éppen ehhez biztosít hatékony eszközöket.

Ennek jelentősége nem csak az üzemeltetés, hanem a fejlesztői oldal szempontjából is megmutatkozik, miután a cloud vagy on-premise munkaterhelések kezelése, a szolgáltatások aktiválása vagy átalakítása ott is rengeteg értékes időbe kerül, különösen a manuális feladatok esetében. Mindebben az esetlegesség, a reaktív megközelítés sok helyen számít alapértelmezett gyakorlatnak, ami azonban a termékfejlesztésekre is pusztító hatással van. A csapatokat maguk alá temetik a feladatok, megnő a hibák kockázata, és a piacra juttatás ideje (time to market) értelemszerűen kitolódik, ami rontja a versenyhelyzetet, az ügyfél-elégedettséget vagy a márkák megítélését.

Külön tudomány lesz az automatizálásból

Itt jön a képbe az infrastruktúra automatizálása, ami a fejlesztési folyamatokat is látványosan átalakíthatja, kiküszöbölve a rendszeres humán beavatkozás szükségességét a szerverek kezelésében és konfigurálásában, vagy mondjuk a kódok telepítésében és frissítésében. Ez egyrészt hozzájárul az alkalmazások gyorsabb kézbesítéséhez, másrészt kiküszöböli az emberi hibákat és erősíti a konzisztenciát. Az ismétlődő és rutinszerű feladatok automatikus elvégzése érdemben csökkenti a manuális erőfeszítések szükségességét, ami egyben elősegíti a diverz, helyben telepített elemekből álló vagy felhő alapú infrastruktúrák adaptációját is.

Az említett, konzisztens informatikai környezetben a teleptések uniformizálása és a változások gyors, hatékony összehangolása teszi lehetővé, hogy a fejlesztők munkájában átkerüljön a hangsúly a minőségi és funkciókban gazdag szoftverek előállítására. Természetesen maga az automatizálás egyre bonyolultabbá válhat, ahogy menedzselni kell a mennyiségében és típusában is szaporodó technikákat. Ez a korábbitól eltérő megközelítést és minél átfogóbb szabványosítást igényel az üzemeltetési és a fejlesztési területeken – nem véletlen, hogy az előrejelzések szerint 2025-re már a nagyvállalatok több mint 90 százalékánál megjelenik majd a dedikált automation architect pozíció.

Ahogy a Gartner 2021-ről szóló prognózisában megállapítja, a 2020-as év alapvető változásokat generált az üzleti szervezetek és az informatikai részlegek működésében, a diszrupció pedig a következő négy évben visszavonhatatlanul átalakítja az IT automatizációs stratégiákat. Az adatok mennyiségének és diverzitásának növekedése mindenkit új számítási és tárolási technológiák felé kényszerít, miközben az automatizálás üteme is felgyorsul, sőt egyre többen próbálnak létrehozni teljesen automatizált értékláncokat – ennek következtében az informatikai vezetők közvetlenül felelőssé válnak az ügyfélélmény kialakításáért és más üzleti-operatív tevékenységekért.

Több forrást kellene jobban elkölteni

A piackutató szerint 2023-ra az összes vállalati workload 40 százalékát telepítik majd valamilyen felhős infrastruktúrára, illetve ahhoz kapcsolódó platformszolgáltatásokra, szemben a tavalyi 20 százalékkal. Ezzel párhuzamosan 2024-re az IT-költések több mint 45 százalékát rendelik a hagyományos megoldásoktól a felhőbe a rendszerinfrastruktúra, az infrastruktúra-szoftverek, az alkalmazások vagy az üzleti folyamatok kiszervezésének tekintetében. A következő egy-másfél évben már az elosztott felhő (distributed cloud) válik az ügyfelek által preferált infrastruktúramodellé, mint ahogy a munkaterhelések automatizálásában is a cloud infrastruktúra és az esemény alapú modellek kerülnek előtérbe.

Függetlenül az újabb és újabb technológiai trendek sikerességétől, a vállalatok digitalizációjának üteme és mértéke egyre növekszik, ezzel pedig csak úgy képesek lépést tartani, ha biztosítják, hogy háttérinformatikai infrastruktúrájuk képes legyen kezelni a transzformatív technológiákkal járó összetett kihívásokat. Az automatizálás az egyik legfontosabb eszköz az alkalmazásvezérelt megoldások felépítéséhez és a folyamatok minőségének javításához, különösen, hogy a ma elérhető technológiák segítségével szinte bármelyikük automatizálható – sőt van, aki évek óta ökölszabályként kezeli, hogy amit kétszer is meg kell csinálni, azt már érdemes automatizálni.

Problémát jelent persze, ha az informatikai műveletek egyes részeinek szükség szerinti automatizációja nem ad ki egy jól működő rendszert: az összetett környezetek ott válnak jobban kezelhetővé, ahol az automatizálás tekintetében vállalati szintű megközelítést követnek. Ezzel egyébként maguk a szervezetek is jobb rálátást szerezhetnek saját működésükre, és hatékonyabban integrálhatják az új technológiákat és munkafolyamatokat. A növekvő keresletet a szállítók újabb és újabb termékekkel próbálják kielégíteni, azonban más szegmensekhez hasonlóan erre is igaz, hogy nem minden megoldás tud olyan képességeket biztosítani egy adott szervezetnek, amelyek segítségével ténylegesen automatizált vállalkozássá válhat. A Bitport májusi A Hónap Témája mellékletében ebből a szempontból járjuk végig az IT infrastruktúra automatizációjának bizonyos kérdéseit.

Forrás: bitport.hu

Tags:

Vélemény, hozzászólás?